MICHAL GABRIEL

EVIDENCE ZÁJMOVÝCH OSOB. STB

Výstava probíhá od středy 11. Listopadu 2009 v Centru Současného Umění DOX

INFORMACE K SOŠE HODNOSTÁŘE

Socha vznikala v roce 1988 - 1989 v době kdy se socialismus proměnil z hrozivé podoby do hořké komedie s Kafkovskými příběhy. Socha měla tuto atmosféru zachytit a zároveň být i krásná. Nešlo mi jen o vtip a ironii. Na kresbě - obr.1 to tak ještě možná vypadá, ale spíš jsem přemýšlel o velikosti a dělících rovinách jako výtvarném prvku.

Hodnostář
obr.1

Skicu - obr.2-4 jsem vytvořil sice v gumě vyplněné molitanem, ale velkou sochu jsem vymodeloval z keramické hlíny. Hlínu jsem si sám zpracoval a sochu modeloval jako nádobu tak, že mi postupně od nohou narůstala se všemi detaily i s dělícími rovinami rovnou v definitivní podobě - obr.5. Když jsem zhruba po měsíci končil s hlavou, byla socha dole již téměř suchá. Jednotlivé díly jsem už při modelování uzavíral do samostatných celků a odděloval je od sebe vrstvou papíru. Dokončená socha v suché hlíně vypadala neuvěřitelně, ale byla velmi křehká - obr6. Vypálením se jednotlivé díly trochu zkroutily a tak se zvýraznilo dělení sochy - obr7. Na druhé výstavě Tvrdohlavých, která proběhla v září 1989 ve výstavní síni ULUV na Národní třídě, jsem sochu postavil do záhonu fialových a hnědých krepových tulipánů - obr.8. Tulipány pro mě celé léto vyráběla moje žena, bylo jich přibližně 1640. Souběžně s touto sochou jsem vytvořil ze stejné keramické hlíny i se stejnou motivací soubor asi deseti soch, které jsem nazval znaky. Nejpodstatnější z nich zůstaly pohromadě ve sbírce galerie v Hradci Králové.

Hodnostář
obr.2

Hodnostář
obr.3

Hodnostář
obr.4

Hodnostář
obr.5

Hodnostář
obr.6

Hodnostář
obr.7

Hodnostář
obr.8

Po revoluci jsem angažované téma rád opustil a jen doufám, že dobu, která mě přinutila zpracovat téma zachycené v soše Hodnostář už znovu nezažiju. Zároveň si ale myslím, že je socha v určitém smyslu nadčasová. Jen touha po moci nemá už tak otevřeně hloupou a buranskou formu. Zároveň také doufám, že se mi do sochy podařilo dostat i trochu krásy.

Jsem rád, že autor exposice Leoš Válka sochu tak přesně a to ve všech směrech, pochopil a umístil.

Hodnostář
obr.9